Dag 19 - Overwinning!

6 augustus 2021 - Sankt Valentin auf der Haide, Italië

Voor alle eerdere verhalen, klik hier

Zo, dat was een koude nacht maar wel lekker lang. Gisteravond kon ik echt geen pap meer zeggen en geen been meer bewegen, dus ik ben rond half 10 in slaap gevallen. Gister heb ik namelijk de Reschenpas overwonnen! Was ik eigenlijk van plan om het busje te nemen ook al was er wel af en toe zon? Oh jazeker. Reden die busjes dan ook zoals overal aangegeven stond? Oh nee zeker niet. Vanwege corona bleken die shuttles niet te rijden. De keuze was 3 uur wachten of toch gewoon gaan. Toen dus even omschakelen, moed verzameld en alsnog maar ervoor gegaan.

Wat een klim... Niet te doen. De langste en zwaarste was 6 km lang 7%: met 11 genummerde  haarspeldbochten zodat je lekker kon aftellen tot je boven was. Deze voelde heeel lang: 6 km stapvoets rijden duurt wel even.. van bocht 3 tot de laatste, bocht 1, kwam een zwerm vliegen me vergezellen. Daar werd ik zo geïrriteerd van dat die boosheid me misschien wel het laatste stukje omhoog heeft geholpen.

En het stomme is: als je dan die 11 bochten overleefd hebt en boven bent, dan heb je de Norbertshöhe beklommen. Maar ben je nog niet op de Reschenpas. Om daar te komen volgt namelijk nog een lange lichte klim en nog twee keer een paar honderd meter 7%. Die kreeg ik er nauwelijks meer uitgeperst, mijn benen waren allang verzuurd. Dat ging dus met veel pauzes om uit te hijgen. Maarrr ik kwam wel boven, ik heb het gehaald, whoehoee!

IMG_20210805_155433

En een troost: ik ben de Italiaanse grens over! En zelfs een stukje Zwitserland gehad, dus Italië is land 4.

Hoe verder ik in de klim kwam, hoe meer andere fietsers ik tegenkwam, ook veel kampeerders. Een leuk stel dat onderweg is naar Verona heeft me af en toe aangemoedigd onderweg en hen kwam ik ook weer tegen op de camping.

Na de pas volgde het laatste stuk langs het Lago di Résia, met het blauwe water en daarachter besneeuwde bergtoppen was dat wel echt prachtig.

IMG_20210805_163552IMG_20210805_163329

Ik was zo kapot dat ik een camping meteen na dat meer heb genomen, in plaats van eerst de afdaling te doen. Die afdaling komt dus vandaag, lekkerrr!

Nu moet ik eerst maar eens gaan oefenen met de Italiaanse zinnetjes die ik van Clous toegestuurd kreeg - het is prachtig om Italiaans om je heen te horen maar ik kan er nog geen enkel woord van verstaan...

1. Marlies:
    6 augustus 2021
    Wat een megaprestatie! En dan nog koken na zo'n dag? En je telefoon zien op te laden.. en je blog bijhouden. En dan weer op de fiets 🚴‍♂️ Zet m op!
  2. Esther Kamphuis:
    6 augustus 2021
    Haha die laatste twee wel ja, maar niet gekookt. Broodje kaas werkt ook :) Dankje!
  3. Liesbeth:
    6 augustus 2021
    Wat een prestatie. Die heb je toch maar gedaan en in de pocket.
  4. Puckie:
    Heel gaaf Es 💪 😎 🚲